Ruch Rodzin Nazaretańskich - Archidiecezja Katowicka

"Człowiek staje się chrześcijaninem, kiedy staje się dzieckiem, kiedy zaczyna go zdumiewać szaleństwo miłości Boga Ojca"
ks. T. Dajczer "Rozważania o wierze"

Pielgrzymka RRN do Pragi

Pielgrzymka parafii pwzw. Matki Bożej Wspomożenia Wiernych z Katowic-Zarzecza
i Ruchu Rodzin Nazaretańskich do Pragi czeskiej od 25-27 czerwca 2018 roku

W dniach od 25-27 czerwca 2018 roku przedstawiciele parafii pwzw. Matki Bożej Wspomożenia Wiernych z Katowic-Zarzecza i Ruchu Rodzin Nazaretańskich pielgrzymowali do Pragi czeskiej.

Pielgrzymka RRN do Pragi Pielgrzymka RRN do Pragi Pielgrzymka RRN do Pragi Pielgrzymka RRN do Pragi Pielgrzymka RRN do Pragi Pielgrzymka RRN do Pragi Pielgrzymka RRN do Pragi

Pierwszego dnia wyjechaliśmy wcześnie rano w kierunku Ołomuńca, gdzie w katedrze św. Wita ks. Stefan Czermiński – opiekun duchowy pielgrzymki i proboszcz parafii pwzw. Matki Bożej Wspomożenia Wiernych z Katowic-Zarzecza odprawił Eucharystię. Następnie ruszyliśmy w stronę Pragi, do której dotarliśmy około południa. Razem z przewodniczką Agnieszką i pilotką Magdą zwiedziliśmy Hradczany m.in.: dziedzińce, bazylikę św. Jerzego, Złotą Uliczkę, ogrody królewskie, Belweder (pałac królowej Anny), karmelitańskie sanktuarium Praskiego Jezulatka oraz wiele innych kościołów i budowli różnych epok. Potem zeszliśmy na Małą Stronę, a by zobaczyć kościół św. Mikołaja. Dzień zakończyliśmy obiadem w regionalnej restauracji na Starym Mieście i wróciliśmy do hotelu.

Drugiego dnia pielgrzymki pojechaliśmy do najbardziej znanego maryjnego sanktuarium Czechów - Przybramy. Tam ks. Stefan Czermiński wraz z ks. Zdzisławem Ciesielskim, pracującym od wielu lat jako misjonarz w tym kraju, odprawili dla nas Eucharystię. Po mszy św. mogliśmy ucałować szatę figurki Panny Maryi Svatohorskiej. Następnie zwiedzaliśmy Świętą Górę - rozległy wczesnobarokowy kompleks budynków wznoszących się nad miastem Przybram. Potem wróciliśmy do Pragi, zwiedziliśmy wnętrze katedry Świętych Wita, Wacława i Wojciecha, wjechaliśmy kolejką zębatą na Wzgórze Petrzyn, gdzie mogliśmy podziwiać panoramę Starego Miasta i miniaturę wieży Eiffla. Po zejściu ze wzgórza weszliśmy na Most Karola z rzeźbą św. Jana Nepomucena, Rynek i Stare Żydowskie Miasto. Dzień zakończyliśmy obiadokolacją w jednej z praskich restauracji.

Ostatniego dnia pielgrzymki zwiedziliśmy Wyszehrad z kościołem św. Piotra i Pawła, rotundą św. Marcina oraz cmentarz wyszehradzki, na którym zostały pochowane znane osobistości, zasłużone dla życia politycznego, kulturalnego i literackiego tego kraju. Następnie ruszyliśmy do Starego Bolesławca na Eucharystię. Miejsce odprawienia naszej ostatniej mszy świętej - w krypcie przy sarkofagu ze szczątkami św. Wacława - ściśle wiązało się z postacią tego męczennika i patrona Czech. Był on księciem z dynastii Przemyślidów, synem Wratysława I i pogańskiej księżniczki Drahomiry. Szybko zmarł jego ojciec, a jego chrześcijańskim wychowaniem zajęła się babka, późniejsza św. Ludmiła, a nie matka, która wychowywała jego młodszego brata Bolesława. Gdy Wacław rozpoczął rządy w kraju, wygnał z niego swą matkę i brata i rozpoczął proces ugruntowania chrystianizacji Czech. Jednak jego polityka skutkowała zależnością od Cesarstwa Niemieckiego, a to było sprzeczne z interesami części czeskiej elity, która popierała młodszego brata Wacława, Bolesława. Gdy Bolesław zaprosił Wacława na uroczystości kościelne do Starego Bolesławca, wywiązała się kłótnia pomiędzy braćmi, w wyniku której Wacław został zamordowany.

Trasa powrotna do Polski (z lokalnym oberwaniem chmury) prowadziła przez Sanktuarium Śląskiego Jeruzalem i Kalwarii - Wambierzyckiej Królowej Rodzin i Patronki Ziemi Kłodzkiej, gdzie trafiliśmy na końcowe błogosławieństwo Najświętszym Sakramentem. Wieczorem powróciliśmy do Zarzecza. Z serca dziękujemy Panu Bogu i Jego Matce za pielgrzymowanie do kraju, z którego przyszło do nas chrześcijaństwo, za wiele ciekawych wrażeń i bezpieczną podróż.